Jag är så stressad!

“Jag är så stressad” är något många ungdomar säger och hör väldigt ofta. Psykisk ohälsa är ett växande problem och stora orsaker är skolan och olika normer i samhället som sätter press på att ungdomar ska vara perfekta. För att kunna minska stressen måste skolan ta ansvar men även måste man ta ansvar själv.

Stress är en stor del av vardagen, inte bara för vuxna utan för många barn och ungdomar också, och antalet ungdomar som drabbas av psykisk ohälsa ökar varje år rapporterar folkhälsomyndigheten. Däremot kan det vara svårt att hitta specifika orsaker bakom stressen, men något som står säkert är att skolan är en stor stressfaktor.


Enskilda Gymnasiet skriver på sin hemsida att de vill ha elever som vill göra sitt bästa och fastän det är ett bra motto sätter det mycket press på eleverna, då det bästa oftast uppfattas som högsta betyg i alla ämnen. A i alla ämnen kräver mycket tid i sig men som ungdom tillkommer även mycket annat, då normer i samhället sätter krav på vad man ska ha på sig, vad man ska göra på fritiden, hur man ska se ut, vad man lägger upp och gör på sociala medier samt mycket mer. Många tjejer speciellt upplever konstant stress över att vara perfekta. De förväntas lägga upp snygga bilder på sig själv där man inte visar för mycket men ändå inte för lite, man vill inte kallas orre men ändå inte pryd. Man förväntas vakna upp varje dag och sätta på sig en snygg outfit och sminka över alla defekter i ansiktet och man förväntas samtidigt att hela tiden vara pigg, glad, trevlig och rolig. Att klara av allt detta varje dag, varje vecka under långa perioder är otroligt krävande och frågan är egentligen hur man ska minska stressen.

Men hur ska den skolrelaterade stressen minskas? På EG finns det ett provschema som fastställs i början av terminen och som lägger upp examinationer på så sätt att det bara får vara två stycken per vecka. Däremot är det många lärare som lägger in stora uppgifter som också betygsätts under terminens gång och kallar dem “läxor” som inte finns i provschemat. Ett alternativ skulle därför vara att man har ett bestämt antal prov, redovisning och läxor man får ha. Detta skulle innebära att eleverna inte drunknar i uppgifter som betygsätts. För att få bra resultat på två prov, en läxa och en redovisning en vecka är svårt och ännu svårare när du kan ha mer examinationer veckan efter det och har haft veckan före.

Något annat som är mycket viktigt är att läraren tillsammans med klassen lägger upp en planering för hur mycket man ska plugga och vad man ska plugga under veckorna. Detta skulle göra  att man kan göra tid för sådant man tycker om. Att vara stressad konstant och aldrig göra saker som gör en glad leder väldigt snabbt till att man känner sig nere eller blir utbränd. Det handlar om att bara lämna några timmar per vecka till att kunna gå hem till en kompis eller spendera lite extra tid med familjen, men framförallt att få lite tid VARJE dag för sig själv. Man ska kunna sätta sig och kolla på sin favoritserie, måla eller bara ta en stund och vila ut på riktigt och sortera ens tankar och slappna av.

Jill Karlström Thunberg 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en webbplats eller blogg på WordPress.com

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: