Recension: 12 Rules of Life av Jordan B. Peterson

Jordan B. Peterson är en kanadensisk författare  och professor i psykologi på University of Toronto. Han kom i den svenska allmänhetens fokus först i Oktober 2018, då han inför sina föreläsningar i Oslo och Stockholm, medverkade i den populära talkshowen Skavlan tillsammans med bl.a Annie Lööf. Där yttrade han, vad som med svenska ögon sett, kan uppfattas som kontroversiella åsikter.

12 Rules of Life: an antidote to chaos är författaren Jordan B. Peterson’s tredje bok, och den avsevärt mest populära av alla hans litterära verk. 2018 var ett speciellt år för den kanadensiske författaren. Inte bara kom hans bok att bli den sjunde mest sålda boken det året. Han har även skrapat ihop en imponerande skara följare på Twitter (1,04 miljoner i skrivandets stund), YouTube (1,7 miljoner), Instagram (475k) och youtube (401k).

Twelwe Rules for life recension. Richard Sundqvist och Patrick Sundlöf

I Stå rakt i ryggen och skjut bak axlarna

II Behandla dig själv som en person du är ansvarig för att hjälpa

III Bli god vän med människor som vill ditt bästa

IV Jämför dig själv med den du var igår, inte med hur någon annan är idag

V Låt inte dina barn göra något som får dig att tycka illa om dem

VI Sopa rent framför egen dörr innan du kritiserar andra

VII Ägna dig åt det som är meningsfullt, inte åt det som är egennyttigt

VIII Tala sanning – eller låt åtminstone bli att ljuga.

IX Förutsätt att den du lyssnar på kanske vet något som du själv inte vet

X Uttryck dig med precision

XI Stör inte barn som åker skateboard

XII När du möter en katt på gatan, klappa den

Enligt Abraham Maslows behovshierarki finns det fem nivåer av mänskligt behov, rankade från viktigast till mindre viktiga. För att de övre behoven (lycka, kärlek, mening) i pyramiden skall kunna anses relevanta, måste individen först ha tillfredsställt behoven på de lägre nivåerna (Mat, vatten, säkerhet).

I dagens samhälle tillfredsställs majoriteten av dessa behov då krig är extremt ovanligt och mat och vatten lättillgängligt . Till följd av detta så har den enskildes behov av självförverkligande och mening ökat explosionsartat, något som dagens samhälle har varit oförberedd på att bemöta. I sin bok 12 livsregler Ett motgift mot kaos försöker inte författaren Jordan B. Peterson bota dessa samhällsproblem utan istället tillhandahålla vägledning för de som behöver det. Detta med hjälp av de tolv livsreglerna, som han utforskar i den bok som vi recenserar idag.

Människor behöver regler. Som Jordan själv säger det: “Vi människor behöver styrande principer, annars väntar kaos runt hörnet. För oss själva och tillsammans. Lagar, regler, livsfilosofier…”.
Detta omnämnda “kaos”, som står i opposition till “ordning”, är en idé som boken näst intill kretsar runt.
Jordan försöker i boken hjälpa oss på balansgången mellan kaos och ordning, då inget av dem är värt att sträva efter. Fullt kaos leder till nihilism, meningslöshet, uppgivenhet och lathet. För mycket ordning leder till totalitära ideologier och religioner, med alltför tydliga hierarkier. Jordan anser att det bästa är att vara någonstans mitt emellan, som linjen mellan Yin & Yang i den välkända taoistiska symbolen.

Peterson använder sig också av en rad klassiska verk som Aleksandr Solzjenitsyn Gulagarkipelagen och

Fjodor Dostojevsk Brott och straff för att koppla samman sina argument med citat och exempel från dessa oförglömliga berättelser. Peterson ger även en detaljerad beskrivning och analys av den västerländska  kulturen och dess påverkan på vår syn på moral och livsstil. Han bidrar även själv med en rad exempel från hans långa karriär som psykolog med egen praktik. Detta ger boken ett mer personligt perspektiv som hjälper läsaren att förstå att problem som Jordan beskriver kan påverka vem som helst.

Böcker som denna kan vara svåra att ta sig igenom. De är i allmänhet tung läsning, där du måste stanna upp och tänka ibland. Det är lätt att man tröttnar. Något som dock får denna bok att stå ut, är användningen av vardagliga och historiska exempel för att illustrera poänger. Jordan drar flitigt exempel från bl.a sitt eget liv och Bibeln. Detta låter läsaren få ett nytt sätt att se på saker, vilket håller kvar läsarens intresse. Till sin hjälp har Jordan sin vän Norman Doidge, som är ansvarig för de absolut mest givande förordet vi någonsin läst.
De är nästan bättre än själva boken!

Att sammanfatta en sådan här bok på en eller två sidor, vore praktiskt taget omöjligt. Iaf väldigt svårt om man nu vill ge boken rättvisa. Medan vi läste boken inför denna recension hade vi konstant någonting att prata om. Det blev ett spontant samtalsämne i korridoren, något att diskutera under lunchen och gav oss möjligheten att dra citat från såväl Bibeln som Sigmund Freud. 12 Rules of Life är boken för dig som vill låta allmänbildad och världsvan, samtidigt som du anstränger dig till en så liten grad som möjligt.

Vi här på EGNA tror att detta bara är början på Jordan B Peterson författarkarriär, och att han är ett namn  som vi kommer att få höra betydligt oftare i framtiden. Han kallas ju trots allt: “Den mest inflytelserika intellektuella tänkaren i västvärlden just nu” (New York Times). 12 Rules of life är en biblisk manual för de som inte tror på gud, och en guide till självförbättring för de som gör det. Boken är helt klart värd en läsning någon gång i livet (ju tidigare desto bättre). Den kan dock uppfattas som rätt långtråkig av personer som inte hyser något som helst intresse för filosofi, samhällsstruktur eller religion. Är du besatt av Twilight eller Hunger Games så kanske detta är lite fel område för just dig. Det är trots allt ingen bok som man tar med sig till svenska lektionen när det är “fri läsning”. Det här är en bok du går till kanske lite då och då över en längre tid, och läser ett tiotal sidor i taget (den är ändå nästan 400 sidor lång).

Patrik Sundlöf & Richard Sundqvist